Betalingsartikler på online nyhedsmedier

0
659
Betalingsartikler

Nogle medier overdriver mere end andre, og især de fynske nyhedsmedier som fyens Stifttidende og Fyns Amt avis går helt over gevind.

Betalingsartikler, abonnement-låste artikler eller paywalls har kun været der i få år, men hvad er det egentlige formål?

Arven med paywalls fra især det amerikanske marked som har kendt til dette i en del år efterhånden, og efterhånden som papirsavis-døden trængte sig på har en del af de “større” medier taget det til sig. Vil det redde avisdøden? – Nej, det skæmmer kunderne væk og aviser kæmper febrilsk med at ansætte smarte folk som kan det der med link-baits og sensationelle overskrifter mere end indholdet. Folk fra markedsføringskredse har kronede dage og er i fuld gang med at sænke hele ideen med nyheder på nettet.

Det giver absolut ingen mening at medier smider guldrandede titler op og forsøger at lokke folk til at betale for artikler som når man når ind for at læse dem absolut intet indeholder af brugbart materiale. Medierne har ansatte til at scanne nyhedsmarkedet lokalt og ude i verden for at finde emner de “kunne” tiltrække nye betalende kunder. Tit og ofte skal man bare bruge få sekunder for at finde original-artiklerne gratis andetsteds.

Hvad er det så for en “smart” idé de gamle konservative fynske aviser har gang i?

Det er tydeligvis den gamle garde af journalister som slet ikke har opfattet faren, og i ren desperation ansat lidt for smarte “marketingsfolk” til at redde den økonomiske del af sagen, og dermed redningen for journalisternes jobs. Men sagen er at de slet ikke kan reddes – nyhedsmediet har slet ikke plads til så mange journalister i en tid hvor de sociale medier fuldstændigt har overtaget informationsstrømmen.

Og dog, så har vi stadig brug for dybdeborende journalistik, men er der råd til dem? – I starten forsøgte medierne sig med bannerreklamer og skræmte dermed endnu flere folk væk. De tjente næsten ingenting på disse reklamer, og mange forsøgte sig også med Google ads og dem der virkelig tjente penge på disse var Google selv. Senere var hypen faldet over Facebook og Twitter som heller ikke gik til den helt heldige side. Det koster mange penge at tjene bare en lille smule og det eneste aviserne endnu ikke har opfattet er at de i stedet for smarte marketingsfolk burde have ansat dygtige SEO folk til at dæmme op for adwords og reklame udgifterne og i stedet fokusere på at få en masse organisk trafik til deres nyhedssites.

Nyheder er svære at sælge, og i fremtiden vil der slet ikke være noget at tjene på dem i den form vi ser det i dag. De centraliserede nyhedsmedier vil med tiden helt forsvinde, og nyhedsstrømmen bestå af nyheder formidlet af enkeltpersoner om det er virkelige eller fake news vil først meget senere blive løst. Danmark løb tør for kritisk journalistik allerede tilbage i 80’erne og der er også mange arbejdsløse journalister derude. Mange af dem orker ikke engang at finde et arbejde, da langt størstedelen af branchen ikke lever op til minimumskravet for god journalistik.

Der findes nogle som er virkelig gode, og én af dem hedde Jesper Tynell (fra DR1 radio) – Han gravede Claus Hjort Frederiksen’s beskidte tricks op og bagom kulissen blev han jaget vildt. Hans podcasts om Claus Hjort er ikke længere online, men han arbejdede aktivt på at afsløre mangt og meget, men det virker som om at “nogen” har sat en dæmper for dette.

Grotesk eksempel

Et grotesk eksempel er en artikel som nedenstående, først nævner de intet om en lokalkendt musiker igennem 40 år og når der så kommer en mindeartikel forsøger de at spinne mønt på den:

Grotesk eksempel på betalingsartikel
Artiklen er at finde på: https://www.fyens.dk/navne/Mindeord-over-Kim-Geertsen/artikel/3370848

Det er præcis sådan at Fyens Stifttidende bør huskes – Som den desperate og grådige avis som absolut ingen empati har overfor folk på nettet. Dette er ren udnyttelse og rovdrift på sørgende mennesker. Hvem af de fjolser hos fyens.dk har besluttet at dette skulle være en betalingsartikel? – Det er mindeord skrevet af en lokal som intet har med avisen at gøre. Det er usmageligt og kritisabelt.

Fyens Stifttidende er en usmagelig, grådig og dårlig avis

– Og sådan er det med samtlige aviser landet over – udlandets “chequebook journalism” har helt overtaget markedet.

En anden vigtig ting – annoncører spilder deres penge på de aviser. Annoncerne har ingen effekt, absolut ingen effekt!

Endnu et par eksempler på usmagelig omgang med ulykker & sorg:
Betalingsartikel, paywall

Betalingsartikel / Paywall

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her