BTS tur og OZO Hotel, Amsterdam tæt på ArenA

346
OZO Hotel, Amsterdam

Lækkert hotel tæt på Johan Cruijff ArenA i Amsterdam.

Min datter og jeg (en ældre herre på 50+) tog til Amsterdam en dejlig oktobervarm weekend. Dels for at min datter skulle til en BTS koncert, et kendt sydkoreansk drengeband på Ziggo Dome, Amsterdam, og som ligger klods op af stadion ArenA, og jeg selv skulle arbejde direkte fra hotellet kun et stenkast fra begge seværdigheder.

Lufthavnen

Turen startede tidligt morgen fra Fyn med tog, og direkte til lufthavnen i København. Efter en manuel check-in og turen gennem sikkerheden fik vi nogle timer til at gå ved at kigge på butikker og få noget at spise. Copenhagen Airport, eller Kastrup lufthavn var som forventet dyrt, hvis man lige ser bort fra Taxfree hvor min datter fik handlet lidt kosmetik til billigere penge end fra de gængse butikker i provinsen.

Ombord på Norwegian flyet

Pladsen inde i flyet var lidt trang når man er 192 cm, især knæpladsen kneb gevaldigt, men det var til at holde ud. Turen tager nemlig kun knapt en time fra Københavns lufthavn til Amsterdam Airport Schiphol, Amsterdam. Herfra havde vi besluttet os at tage en taxa direkte fra lufthavnen, og til hotellet.

Ankomst

Efter at vi havde fundet vores kufferter fra samlebåndet gik vi direkte ud til taxa holdepladsen som lå lige udenfor hovedindgangen, hvor vi straks blev guided af en meget venlig taxa-ansvarlig mand, og hen til en rimelig lækker taxa. Det viste sig at det var en el-bil, nærmere betegnet en Tesla model S som vi skulle køre i. Shiphol i Amsterdam har nemlig længe arbejdet på at gøre lufthavnen helt elektrisk, og vi var heldige at fange en af de helt nye vogne.

OZO Hotel, Amsterdam
OZO Hotel, Amsterdam – Kunde parkeringspladsen med udsigt og div. slag.

Turen varede godt et kvarters tid, og spandt sig ca. 20 km på de nye motorveje i Amsterdams sydøst, og efter en meget smidig tur til kun 50 euro (ca. 370 kroner) var vi fremme.

Fantastisk modtagelse på OZO Hotellet

Vi ankommer ved hotellet ved spisetid, og får en fantastisk modtagelse af et meget venligt personale. Vi bliver tjekket ind rimeligt hurtigt, og indenfor 5 min. er vi i vores hotelrum. Hotellet er på 5 etager, og vi havde haft et ønske om at blive placeret højt, så vi fik et rum øverst.

Hotelværelset

Hotel Ozo, værelse
Hotelværelse 521 på Ozo Hotel, Amsterdam

Dejligt stort værelse med 2 enkeltsenge, minibar, bad, værdiboks og stort skrivebord. God belysning med masser af lys. Inkluderet var der fri wi-fi (sikret) og en rigtig god hastighed på nettet. Vi oplevede ingen problemer på noget tidspunkt og var ovenud tilfredse med dette.

Hotellet

Hotellet er 4-stjernet. Der var 2 elevatorer på hotellet, så der var altid en ledig når man skulle bruge dem. Hotellet er fra 2006 og ret nyt.

Faciliteter og restaurant

Der er en stor indendørs restaurant, samt overdækket udendørs spiseplads med sofagrupper og siddestole. Derudover er der et stort rum til morgenbuffetten. Restauranten har en stor bar med alt hvad der dertil hører med af drikke, og snacks. Prisen for en middag, samt drikke lå meget fornuftigt og under 30 euro per person, hvor morgenmaden, hvis dette er inkluderet i opholdet koster 15 euro per person per dag.

Udvalget var ikke så stort, men tilgengæld nemt at udvælge det man vil have, og de var meget venlige og imødekommende hvad angår allergi-info.

Fantastisk kok og masser af ro på hotellet

Kokken var fantastisk, og maden blev serveret af de mest venlige serveringspersonale man længe har set. Maden smagte fantastisk, og portionerne var ikke små. Der var ro om natten, og roomservice kun et ring væk. Fik man f.eks problem med at åbne sit pengeskab, ja – det sker der hver gang – var hjælpen også kun få minutter væk, døgnet rundt.

Rengøringspersonalet var typisk østeuropæisk, og de ansatte lokale. Alle utroligt imødekommende og flinke. Værelset blev gjort pænt rent hver formiddag, medmindre man har tændt for “ikke fortyrre” skiltet. Istedetfor at hænge en lap på håndtaget har dette hotel et fuldt ud elektronisk system så man bare skal trykke på en knap, indefra. Ville man sove længe, så trykkede man bare på “Do not disturb”.

Personalet talte fremragende engelsk, og der var på intet tidspunkt nogen misforståelser. Alt gik smidigt og problemfrit.

Room service og forfriskninger

Skulle man få lyst til forfriskninger udenfor restaurantens åbningstid, f.eks om natten – så var der 2 store automater med både drikke, og snacks placeret tæt ved receptionen. Disse var overraskende billige hvor f.eks en sodavand kun koster 1.50 euro (store flasker, eller dåser). Af snacks var der både chockolade, chips.

Udsigt og nærliggende metro, og butikker

Ozo Hotel, Amsterdam
OZO Hotel hovedindgang

Fra vores værelse, som lå bagerst på hotellet kunne vi se direkte over til et gigantisk Ikea. Der er kun få minutters gang til metro stationen Bullewijk, og kun 1 stop til Bijlmer Arena (4-500 meter) hvor man kan finde en Burger King, en Albert Heijn mini-marked og flere butikker og restauranter.

Det var utroligt nemt at købe billet mod Amsterdam centrum, her kunne man vælge mellem 1 turs, eller et dagskort meget billigt. Metro’en er ren og behagelig og turen til centrum (hovedbanegården) tager ca. 10 minutter. Fra Central stationen (hovedbanegården) var der direkte adgang ud til et af de store torve i den indre by.

Farlige sporvogne

Man skal passe på “Trams” (sporvognene) for de kører overalt i den indre by, og heletiden. De kommer simpelthen snigende, og hvis der bare er en smule vind, eller mange mennesker som larmer er de umulige at høre og det var da også ved at gå galt for en flok turiter fra asien.

Omgivelserne omkring hovedbanen var utroligt flotte, med masser af vand, både og turistfærger.

Lille gåtur

Hvis man vil gå en kort tur fra hovedbanen kan man nyde de små gader med masser af beværtninger samt masser af liv med folk fra hele verden. Min datter skulle selvfølgelig på Primark, hvor jeg trofast sad og ventede i 2 timer på at kunne komme videre. Jeg fik set utallige “hjemmemodeller” prøve tøj, og det så ikke ud til at det generede nogen af dem at jeg sad der med solbriller og snorksov.

Tilbage til lufthavnen med tog

Turen tilbage til Schiphol lufthavn fra centrum kunne vi fra hovedbanen tage et alm. tog, hvor turen tog knapt et kvarter.

Hvor langt er der til Amsterdam fra Danmark?

Hvis man bedre kan lide at køre i bil, så tager det ca. 8 timer i bil at nå dette hotel fra Odense. Som tidligere skrevet tager flyet kun lige knapt en times tid. Men regner man togrejse, ventetider osv. med, så kunne en tur med en øko-bil nok godt have været at foretrække. Men hvem orker at sidde så lang tid i en bil, og på de tyske og hollandske motorveje?

Hotellets adresse: OZO Hotel Amsterdam, Karspeldreef 2, 1101 CJ Amsterdam, Holland.

Hotellets websitehttps://www.ozohotelamsterdam.com/en-us

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her